Bærekraftig reiseliv

BÆREKRAFT ER FREMTIDEN
Bærekraft er fremtiden, og for oss som lager mat er det helt naturlig å tenke på ressursbruk i alle ledd. Vi har høyt innslag av fornybare materialer, vi har fokus på nær-reiste råvarer, og går nå inn i en tid der vi ser på reduksjon av kjøttforbruket. Dette er et utmerket sted å begynne uten at det griper radikalt inn i gjestenes matvaner. Målet er å kutte ned på mengden kjøtt i retter, eller å prøve å finne fullverdige erstatningsprodukter.

VERDIFULLT MATSVINN
Vi er jobber kontinuerlig for å redusere matsvinn. Horeca bransjen er i dag skyld i over 20% av all matsvinn. Dette er et hjertebarn for oss. Vi tror at matsvinn kan bekjempes i alle ledd, og dette er et av våre tiltak for å begrense “kastekulturen”.

GI NOEN EN MULIGHET
Med arbeidstakere fra mange forskjellige nasjoner bygger vi en sosial kultur som handler om samhandling.

VÅRE SATSINGSOMRÅDER:
Reduksjon av kjøtt, minimalt med svinn ved å integrere rester, overskudd og retur inn i dagsmenyen.
Miljøvennlig transport, retur av alt avfall og sortering til gjenbruk og resirkulering, reduksjon av plast i emballasje.
Arendal Herregaard Spa & Resort jobber mot å bli Miljøfyrtårnsertifisert i løpet av 1. Kvartal 2020.

KVALITET I ALLE LEDD
VI ØNSKER Å LEVERE BEST MULIG MAT, men også til en konkurransedyktig pris. God mat laget fra grunnen krever selvfølgelig gode råvarer, og vi er veldig bevisste på hva vi bruker.

Vi har langvarige tillitsforhold til våre leverandører, og vi vet at vi har tilgang til de beste råvarene til enhver tid. Det betyr at kokkene våre kan bruke sin arbeidsdag på å produsere velsmakende retter av høyeste kvalitet hver eneste dag. Med tid til bedre håndverk blir også smaken og kvaliteten på maten bedre.

GODE LOKALE PRDUSENTER BETYR ALT
Over tid har vi funnet veldig GODE SAMARBEIDSPARTNERE i noen av distriktets fineste og beste leverandører. Vi bruker for eksempel mange av leverandører og småskalaprodusenter lokalt fra Bondens Marked. I tillegg har vi fra sommeren 2020 egen urte og grønnsakshage.

Vi tror sterkt på at nøkkelen ligger i kontinuerlig utvikling av oss selv. Vi ønsker å gjøre dette ved å følge med i tider og trender på alle våre fagområder. Dette gjelder både miljørelaterte nyheter og selvsagt mattrender. Resultatet er at våre menyer leverandører/produsenter må utvikler seg hele tiden, med et stort og variert tilbud.